Otsikko
Kirkon rakennuksen kustannusten jaosta kansalaisten keskuudessa oli tällainen lause: "Kirkonrakennustoimikunnan päätöksen mukaan julistetaan täten, että 1…

Kysytty

Kirkon rakennuksen kustannusten jaosta kansalaisten keskuudessa oli tällainen lause:
"Kirkonrakennustoimikunnan päätöksen mukaan julistetaan täten, että 1. kultakin tengalta toimitttakoon kirkon katon tarpeiksi 20 kpl paanulautoja...
Mitä sana tenga tässä tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirja antaa TENKA-sanalle kaksi merkitystä.

1)puolen kopeekan raha

2)vanha tilan suuruuden mitta eli veroluku Pohjois-Karjalassa, 1/32 vanhaa manttaalia