Kirkkokuorossamme virisi keskustelua "Maan korvessa kulkevi" -laulun kolmannesta säkeistöstä, joka erosi vanhasta tutusta versiosta. Molempiin oli merkitty…

Kysytty

Hei! Kirkkokuorossamme virisi keskustelua "Maan korvessa kulkevi" -laulun kolmannesta säkeistöstä, joka erosi vanhasta tutusta versiosta. Molempiin oli merkitty kuitenkin sanoittajaksi Immi Hellen. Mistä voi tietää, mikä versioista on alkuperäisin? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei uskalla antaa ihan varmaa vastausta näkemättä runon käsikirjoitusta tai vanhinta kokoelmaa, jossa runo on ilmestynyt (Hellén: Lasten runoja, 1898). Runoja toimitetaan jonkin verran uusia kokoelmia tehtäessä ja joskus säveltämisen yhteydessä runoa muokataan.
Tampereen kaupunginkirjastossa olevassa Immi Hellénin Lasten runokirjassa vuodelta 1930 (kust. Valistus)tämä runo "Enkeli ohjaa" esiintyy seuraavanlaisena:

Maan korvessa kulkevi
lapsosen tie.
Hänt´ihana enkeli
kotihin vie.

Niin pitkä on matka,
ei kotia näy,
vaan ihana enkeli
vieressä käy.

On pimeä korpi
ja kivinen tie,
ja usein se käytävä
liukaskin lie.

Oi, pianhan lapsonen
langeta vois,
jos käsi ei enkelin
kädessä ois.

Ja syntikin mustia
verkkoja vaan
on laajalle laskenut
korpehen maan.

Niin - pianhan niihinkin
tarttua vois,
jos käsi ei enkelin
kädessä ois.

Maan korvessa kulkevi
lapsosen tie
Hänt´ihana enkeli
kotihin vie.

Oi, laps´ ethän koskaan
vetää sä vois
sun kättäsi enkelin
kädestä pois.

Vuonna 1951 ilmestyneessä Immi Hellénin Runoja -kokoelmassa (kust.Valistus) viimeinen säkeistö on hiukan muuttunut:

Oi, laps´ ethän koskaan
ottaakaan vois
sä kättäsi enkelin
kädestä pois.