Kirjoja varataan ja lähetetään eri kirjastoihin. Miten tämä käytännössä toimii? Käykö jokaisella kirjastolla auto kerran päivässä/viikossa hakemassa kirjoja ja…

Kysytty

Kirjoja varataan ja lähetetään eri kirjastoihin. Miten tämä käytännössä toimii? Käykö jokaisella kirjastolla auto kerran päivässä/viikossa hakemassa kirjoja ja vie niitä eri kirjastoihin vai miten ihmeessä tämä järjestyy?
(Tämä ei siis ole kritiikkiä vaan uteliaan kysymys!!!)

Vastaus

Vastattu

Juuri näin. Kun tulin alalle, kirjaston vahtimestarit kiersivät kaikki Espoon kirjastot kahdesti viikossa. Nykyään kuljetus on ulkoistettu Postille ja tapahtuu joka arkipäivä. Espoolla, Helsingillä ja Vantaalla on omat lajittelukeskuksensa, josta kirjat jatkavat eteenpäin vastaanottajakirjastoon.

Kirjastojen tapa kelluttaa kirjojaan, mitä on tehty parin vuoden ajan, on pienentänyt kuljetusten volyymeja. Espoo ja Vantaa kelluttavat keskenään ja Helsinki omien rajojensa sisällä.

Siis jos asiakas tilaa kirjan, joka on vapaana Tikkurilassa, noutaa sen Tapiolasta ja paluttaa sen Tapiolaan, sitä ei enää tarvitse lähettää takaisin Tikkurilaan vaan Tapiolassa se voidaan laittaa hyllyyn.

Espoo hoitaa samalla myös Kauniaisten logistiikan.