Kirjoitan kirjaa paimionseudun tanssilavoista ja tanssikulttuurista ja tarkoitukseni on kirjoittaa Paimion Mäntymäen tanssilavasta, mutta en löydä siitä mitään…

Kysytty

Hei! Kirjoitan kirjaa paimionseudun tanssilavoista ja tanssikulttuurista ja tarkoitukseni on kirjoittaa Paimion Mäntymäen tanssilavasta, mutta en löydä siitä mitään tietoja. Eli kuka sitä pyöritti, koska toiminta alkoi ja päättyi. Ja ylensä kuvausta lavan toiminnasta. Ja kuva olis tietysti hieno. Onkohan siitä mitään historiikkia tai jotain mainintoja pyörittäjäorganisaation mahdollisessa historiikissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailma on täynnä asioita, joita kukaan ei ole tutkinut ja sen takia niistä ei löydy valmista tutkimustietoa. Normaalisti tällaisen kirjahankkeen edellytyksenä on perusteellinen oma perustutkimus, joka ei voi tapahtua googlaamalla vaan menemällä paikkakunnalle, siellä oleviin ja maakunta-arkistoihin, ihmisiä haastattelemaan jne. Jos asian sanoo karusti, maailmassa on lähinnä asioita, joita kukaan ei ole toistaiseksi tarkemmin tutkinut ja vain vähän kunnolla tutkittuja, joista voi lukea kirjan tai edes kunnollisen artikkelin. Jos joku olisi aiemmin tutkinut Paimion Mäntymäen tanssilavan toimintaa, tieto löytyisi kirjastojen tietokannoista, joista tietysti kannattaa aina lähteä liikkeelle. Jos itse lähtisin tällaista kirjaa tekemään, lähtisin ensin keskustelemaan Paimion kunnan sivistystoimen edustajien kanssa siitä, mitä valmista tutkimusta Paimion alueelta on olemassa ja yrittäisin siltä pohjalta arvioida, kuinka suuresta perustutkimuksen tarpeesta on kysymys. Historian tutkiminen ja siitä kirjoittaminen on yleensä hidasta ja työlästä, koska sekin informaatio, joka on edelleen olemassa, on usein hajallaan. Onhan täysin mahdollista, että kaikki kyseisen tanssilavan toimintaan liittyvät dokumentit ovat kadonneet. Kaupallisilla yrittäjillä ei ole samanlaista velvollisuutta säilyttää dokumenttejaan kuin viranomaisilla. Usein kun toiminta päättyy, kukaan ei ota vastuulleen toiminnasta jääneitä dokumentteja vaan ne valitettavasti hävitetään. Mutta tämän asian saa selville vain menemällä paikan päälle ja tekemällä siellä perustutkimusta.

Heikki Poroila

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lienee kyseessä Mäntyrinteen lava, siinä Motellin kohdalla, valtatien toisella puolella...

Paloi "vahingossa" joskus lama-aikoina. OmistajaT , sukunimi jotenkin häämöttää mutta AINA ei voi muistaa.