Kirjoissa esiintyy käsitteet pikkupiika, piika ja emäntäpiika. Miten heidän tehtävänsä erosivat toisistaan? Mistä löytää lisätietoja näistä entisajan…

Kysytty

Kirjoissa esiintyy käsitteet pikkupiika, piika ja emäntäpiika. Miten heidän tehtävänsä erosivat toisistaan? Mistä löytää lisätietoja näistä entisajan ammateista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirja vuodelta 1980 (WSOY) määrittelee sanat pikkupiika, piika ja emäntäpiika seuraavasti:

Pikkupiika on palvelustyttönä (tav. vanhemman palvelijan ohella) toimiva keskenkasvuinen tyttö. Emäntäpiika taas
emännän tehtäviä hoitava palvelija, emännöitsijä, esimerkiksi kartanon, piispan emäntäpiika. Piika viittaa
nykyään varsinkin maalaistaloissa, aikaisemmin yleisemmin naispalvelijaan, -palkolliseen, palvelustyttöön, kotipiikaan, talousapulaiseen, mutta sanalla on nykyään hieman halventava sävy.

Ainakin Kaari Utrio on käsitellyt naishistoriaa ja piikoja kirjoissaan Kalevan tyttäret ja Suomen naisen vuosisadat, osat 1-4. Viimeksi mainitun moniosaisen teoksen 1-osan nimi on Piikasesta maisteriksi.

14 ääntä

Kommentit

"sanalla on nykyään hieman halventava sävy" sanoo kirjasto. Milloin oli "nykyään" jolloista sävyä kuvataan: vastattaessa v. 2006 vai vastausta päivitettäessä v. 2018?
Vastauksen alussa mainitusta vuodesta 1980 ei voi olla kyse, kirjastoissahan tiedetään että mainitun teoksen kaikki laitokset ovat sanatarkasti alkuperäisen, vuosikymmeniä aikaisemmin valmistuneen kopioita.
Milloin laadittua kuvausta vastaaja kritiikittä siteeraa (oletetaan että sitaatti on muuttamaton)? Milloin sanalle tuli hieman halventava sävy?