Kirjastoviisaat! Kerroimme eilen uutisissa, että tuulivoimalat tappavat lepakoita. Voiko olla näin? Miten lepakot osaavat lentää tiheissä parvissa toisiinsa…

23.12.2013

Hei kirjastoviisaat!

Kerroimme eilen uutisissa, että tuulivoimalat tappavat lepakoita. Voiko olla näin? Miten lepakot osaavat lentää tiheissä parvissa toisiinsa törmäämättä mutta lentävät sitten päin tuulivoimaloita?

27.12.2013
27.12.2013

Tuulivoimalat ovat todella osoittautuneet kohtalokkaiksi lepakoiden kannalta. Tuulivoimaloiden yleistyessä arvioitiin, että voimaloiden pyörivät lavat tappaisivat ennen kaikkea lintuja, mutta nopeasti huomattiinkin, että riskit kohdistuvat enemmän lepakoihin.

Kuten lepakkotutkija Thomas Lilley Yle:n artikkelissa toteaa, lepakot kuolevat joko iskeytymällä pyöriviin lapoihin tai barotraumaan, jolloin lapojen pyörimisestä aiheutuvat paineenvaihtelut tuhoavat lepakon keuhkojen verisuonet.

Tutkijat eivät ole löytäneet yhtä selkeää syytä siihen, miksi kaikuluotaamalla suunnistavat lepakot lentävät voimaloiden läheisyydessä ja törmäävät niihin. Erilaisia teorioita ja hypoteeseja aiheesta on kuitenkin esitetty. Yksi syy voisi esimerkiksi olla, että pyörivän voimalan turbiinien tuottama ultraääni häiritsisi lepakoiden luotausta - tai sitten ääni houkuttelisi niitä paikalle.

On myös mahdollista, että energiaa säästääkseen tietyt lajit eivät käyttäisi luotausta muuton aikana. Muuttavat lajit saattaisivat myös lentää tuolloin niin nopeasti, etteivät kykenisi luotamaalla paikantamaan kaikkia esteitä. On myös epäilty, että lepakoiden määrä ja lentämisen taajuus altistaisivat lepakot törmäyksille muutto- ja paritteluaikoina. Eli kun lepakoita on liikkeellä runsaasti, myös todennäköisyys tuulivoimalaan törmäämiseen kasvaa. Tätä väitettä tukee se, että kuolleita on eniten lajeissa, jotka muuttavat ja siten lentävät pitkiä matkoja. Myös puissa nukkuvien lajien on todettu olevan muita lajeja alttiimpia kuolemaan tuulivoimaloihin, mikä voisi tarkoittaa sitä, että lepakot saattaisivat nähdä voimalat mahdollisina lepopaikkoina.

Lisäksi on esitetty, että kuolemat liittyisivät lepakoiden lisääntymiskäyttäytymiseen. Puissa nukkuvat lajit voisivat tuolloin pitää maastosta hyvin erottuvaa voimalaa korkeana puuna, jollaisia tietyt lepakkolajit suosivat parittelupaikkoina. Tätä väitettä tukisi tutkimus, jonka mukaan lepakoita kuolee voimalatorneihin sitä enemmän mitä korkeampi torni on. On myös epäilty, että lepakot voisivat muistakin syistä tuntea erityistä vetoa tuulivoimaloihin. Esimerkiksi liikkuvien lapojen ääni, häiriöt havainnoinnissa tai voimaloiden ympärillä parveilevat hyönteiset saattaisivat houkutella lepakoita voimaloiden läheisyyteen.

Tuulivoiman ikävän ympäristövaikutuksen lieventämiseksi on onneksi kehitteillä erilaisia menetelmiä kuten äänikarkoitin tai lapojen pyörimisnopeuden ja astekulman säätely muuttokausina.

Lähteet:

Grodsky, S. et al. Investigating the causes of death for wind turbine-associated bat fatalities. Journal of Mammalogy 5:2011. 917-925.

Yle: Tuulivoimalat tappavat lepakoita. http://yle.fi/uutiset/tuulivoimalat_tappavat_lepakoita/6993036

Scottish Natural Heritage. Bats and wind turbines. http://www.snh.gov.uk/docs/B999258.pdf

Cryan, P.M. & Barclay, R. Causes of bat fatalities at wind turbines: hypotheses and predictions Journal of Mammalogy 6:2009. 1330-1340.

Barclay, R. et al. Variation in bat and bird fatalities at wind energy facilities: assessing the effects of rotor size and tower height. Canadian Journal of Zoology. 3:2007. 381-387.

Arnett, E. et al.Evaluating the Effectiveness of an Ultrasonic Acoustic Deterrent for Reducing Bat Fatalities at Wind Turbines. PloS ONE. 6:2013. 1-11.

Baerwald, E. et al. A Large-Scale Mitigation Experiment to Reduce Bat Fatalities at Wind Energy Facilities. Journal of Wildlife Management. 7:2009. 1077-1081.