Kirjastossa käytetään asiasanoina esim "naiskirjallisuus", naisen kirjoittama kirja. (Ei löydy "Mieskirjallisuus"...?) Löytyy myös todella rasistisia…

Kysytty

Kirjastossa käytetään asiasanoina esim "naiskirjallisuus", naisen kirjoittama kirja. (Ei löydy "Mieskirjallisuus"...?)
Löytyy myös todella rasistisia asiasanoja. Tullaanko näitä joskus tutkiskelemaan ja kenties poistamaan? Puhekielestähän monia tämän tyylisiä on kadonnut aikaa sitten

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiasanotoituksessa kuvataan kirjojen sisältöä, aihepiiriä, lajityyppiä ja joskus myös näkökulmaa. Naiskirjallisuus ei tarkoita pelkästään naisten kirjoittamaa kirjallisuutta vaan kirjallisuutta, jossa hyödynnetään erityisesti naisten kokemusta ja naisten kokemusmaailmaa. Kyse on yleensä emansipatorisesta kaunokirjallisuudesta. Ajatus erityisestä naiskirjallisuudesta perustuu näkemykseen, jonka mukaan naisen kokemus ja tapa hahmottaa maailmaa on perustavasti erilainen kuin miehen.  Käsite syntyi 1900-luvun loppupuolella ja termiä on kritisoitu, mutta toistaiseksi sitä käytetään vielä kirjallisuudentutkimuksessa. Myös mieskirjallisuus on asiasana, jota käytetään samalla tavalla kuvaamaan yleensä kaunokirjallisuutta, joka kuvaa miehen asemaa yhteiskunnassa ja miehen kokemuksia.  Kokeilemalla voi todeta, että molempia asiasanoja käytetään esimerkiksi Helmetissä.

On ihan totta, että kirjaston asiasanoitus muuttuu ajan ja termien mukana. Uusia sanoja otetaan käyttöön ja vanhoja termejä muokataan toiseen muotoon tai jätetään pois.

Lähteitä:

Tieteen termipankki: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Termipankki:Etusivu/en

YSA- Yleinen suomalainen asiasanasto: https://finto.fi/ysa/fi/

Kaunokki - fiktiivisen aineiston asiasanasto https://finto.fi/kaunokki/fi/

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

TOIVOTTAVASTI muuttuu, tasa-arvoistuu ja rasismi katoaa!!!