Kirjastoissa on luokassa 37.233 (joillakin 99.1) Alatalon Tuomaksen fasilitoimalla kirjoittamaksi mainittu kirja "Olen ja saan sanoa" Nyt kun "fasilitointi" on…

Kysytty

Kirjastoissa on luokassa 37.233 (joillakin 99.1) Alatalon Tuomaksen fasilitoimalla kirjoittamaksi mainittu kirja "Olen ja saan sanoa"
Nyt kun "fasilitointi" on osoitettu huuhaaksi, vai miten se pitäisi tulkita (http://www.skepsis.fi/lehti/2005-4ojal.html), mikä on ko. opuksen oikea hyllypaikka YKL:n mukaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sillä, pitääkö luokittelija fasilitointia luotettavana menetelmänä vai ei, ei ole merkitystä luokituksen kannalta. Luokittelu tehdään kirjan sisällön mukaan. Luokittelija ei ota kantaa sisällön oikeellisuuteen eikä siihen, mitä menetelmiä teoksen kirjoitusprosessissa on käytetty. Kirjan voi sisällön perusteella usein luokitella moneen eri luokkaan, ja kirja onkin usein luokiteltu eri luokkiin eri kirjastoissa. Koska luokan valinta on usein vaikeaa, tehdään kirjasta luetteloihin luokkaviittauksia niihin luokkiin, joihin kirja voisi myös sopia. Kirjoista tehdään myös asiasanoituksia; ne ovat kirjan löytyvyyden kannalta olennaisempia kuin luokka, mikä kirjalle on annettu.