Otsikko
Kirjapiirimme kaipaa kaunokirjallisia lukuvinkkejä Lähi-Idän, Israel-Palestiina -tilanteen taustoista, ihmisenkokoisia näkökulmia ahdistavaan tilateeseen.

Kysytty

Kirjapiirimme kaipaa kaunokirjallisia lukuvinkkejä Lähi-Idän, Israel-Palestiina -tilanteen taustoista, ihmisenkokoisia näkökulmia ahdistavaan tilateeseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan, että etsit suomenkielisiä kirjavinkkejä. Tässä joitakin mahdollisia teoksia, jotka löytyvät Helmet-tietokannasta.

Palestiinalaistaustainen kirjailijaa Susan Abulhawa romaaneja on käännetty suomeksi. Hän on käsitellyt kirjoissaan palestiinalaisten tarinoita vuoden 1947 - 49 Itsenäisyyssodan ja Israelista pakenemisen (naqban) jälkeen.

  • Jeninin aamut. Like, 2010. Kirjassa kirjailija kertoo palestiinalaisten tarinaa vuoden 1947-49 Itsenäisyyssodan jälkeen. Perhe on paennut ja Jeninin pakolaisleirillä syntyy tytär, joka aikuiseksi kasvettuaan tapaa veljensä. Veli oli joutunut eroon perheestään ja juutalainen perhe oli kasvattanut hänet poikanaan.
  • Sininen välissä taivaan ja veden. Like, 2015. - Palestiinalainen perhe joutuu pakenemaan Gazaan itsenäisyyssodan aikana. Osa suvusta muuttaa Yhdsyvaltoihin. Suvun nuori tytär palaa 2000-luvulla Gazaan. Erityisen mielenkiintoista ja ajankohtaista kirjassa on tapa, jolla suku muistaa sotia ja pakolaisuutta edeltänyttä Gazaa.
  • Rakkaudetonta maailmaa vastaan. Like, 2022 - Kirja on vahvan naisen, prostioidun, tarina. Kirja nostaa esiin  Kuwaitiin liittyvän osuuden palestiinalaisten tarinassa. Palestiinalaisia pakeni tuhansittain Kuwaitiin, mutta vuonna 1991 heidät karkotettiin maasta. https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-kirjallisuus/palestiinalaisromaani-ilman-poliittisen-julistuksen-poljentoa-arviossa-susan-abulhawan-rakkaud

Israelilainen kirjailija David Grossman

  • Sinne missä maa päättyy. Otava. - Päähenkilöinä nainen ja kaksi miesti, jotka hän tuntee. Toisen kanssa hän menee naimisiin ja saa pojan. Poika joutuu aikanaan armeijaan ja siellä eturintamaan ....  Kirja surusta, sodasta ja menetyksestä. - Kirjailijan oma poika kuoli Libanonin sodassa kirjan kirjoitusprosessin aikana.https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009965069.html

Algerialainen kirjailija kirjoittaa ranskaksi salanimellä Yasmina Khadra

  • Attentaatti. WSOY, 2008.  -  "...arabitaustainen israelilaiskirurgi, on lähtöisin köyhästä beduiiniperheestä ja on päättänyt menestyä sopeutumalla: hän peittää taustansa juutalaisystäviltään ja haluaa todistaa hyödyllisyytensä sinnikkään epäluuloiselle maailmalle. Sitten Tel Avivissa räjähtää pommi, ja Amin saa tietää vaimonsa olleen itsemurhaiskun päätekijä. Selvittäessään kuolleen vaimonsa kaksoiselämää Amin suistuu ulos Israelin yhteiskunnasta. " Takansitekstiä

Ranskalainen Nobel-kirjailija J.M.G Le Clézio

  • Harhaileva tähti.  Otava, 2000. - Sijoittuu 1940- ja 1950-luvuille. Juutalaistyttö Esther selviytyy keskitysleiriltä hengissä ja pääsee Israeliin. Hänen vastinparinaan palestiinalainen Nezma-tyttö kasvaa pakolaisleirillä. Kauniisti kirjoitettu kirja  ikuisesta pakolaisuudesta.

Libanonilais-ranskalainen kirjailija Amin Maalouf on sijoittanut romaaneja myös entiseen kotimaahansa, Libanoniin

  • Siipirikko mies. Gummerus, 2015. - Tarunomainen romaani, joka sijoittuu 1800-luvun alun Libanoniin. Aikaan, jolloin alue oli osa heikentyvää Turkin imperiumia ja eurooppalaiset, Ranska ja Englanti etenkin alkoivat lisätä vaikutustaan alueella. Samaan aikaan Egyptissä on nousemassa voimakas mahtitekijä. Kirja kertoo myös siitä, että kansanosien välisen epäluulon syntymiseen ei paljoa tarvita. Usein kansanryhmien väliset kiistat ovat ulkopuolisten tarkoituksella lietsomia. Kirjassa katsellaan 1800-luvun murrosvuosia Lähi-idän näkökulmasta.

Israelilainen kirjailija Amos Oz kuului rauhanliikkeeseen ja halusi kannustaa vuoropuheluun palestiinalaisten kanssa.

  • Juudas. Tammi, 2018. - Kirja saa nimensä Juudas Iskariotista, mutta se sijoittuu pääosin 1950-luvun Jerusalemiin. Kirja kuvaa jaettua kaupunkia ja itsenäisyyssodan jälkeisiä tunnelmia. Romaanissa katsotaan taaksepäin, Israelin valtion syntyvaiheisiin ja pohditaan mahdollisuutta, olisiko kaikki voinut mennä toisinkin. Olisiko ollut mahdollista luoda valtio yhdessä arabien kanssa?

  • Tarina rakkaudesta ja pimeydestä. Tammi, 2007. - Hieno omaelämäkerrallinen teos. Valitettavasti vain yli 600-sivuinen, mikä tekee kirjasta vähän hankalan lukupiiriin. Kirjan päähenkilönä on juutalaispoika 1940- ja 1950-lukujen Jerusalemissa. Kirja kuvaa Israelin valtion alkuvuosia, itsenäisyysvaiheen sotia ja viittaa juutalaisten kärsimyksiin Euroopassa.

  • Täydellinen rauha. Tammi, 1988. - 1960-luvulle ja israelilaiselle kibbutzille sijoittuva romaani. Kirjassa on viittauksia myös maan aikaisempiin vaiheisiin.