Kirjan nimeä etsisin. Kirja kertoo tummaihoisesta Emil-nimisestä pojasta joka on muuttanut pienelle saarelle jonnekkin Turun edustalle asumaan mummonsa ja…

Kysytty

Kirjan nimeä etsisin. Kirja kertoo tummaihoisesta Emil-nimisestä pojasta joka on muuttanut pienelle saarelle jonnekkin Turun edustalle asumaan mummonsa ja äitinsä kanssa. Hänen isänsä asuu Ruotsissa. Yksi hänen kavereistaan on Iida, joka on esiintynyt kirjailijan muissakin teoksissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on mitä ilmeisemmin Markku Karpion Myrskyvaroitus. Kirja on ilmestynyt vuonna 2008 Otavan Pultti-sarjassa. Karpion aikaisempi kirja, johon viittaat on Puh pah pelistä pois (Otava, 2004), joka kertoo jalkapalloa harrastavasta Iidasta. Molempia kirjoja on saatavilla kirjastoista.

Tässä kustantajan kuvaus kirjasta Myrskyvaroitus:
"Poikamaisen veikeä nuortenromaani kuvaa elävästi oman paikan etsintää ennakkoluulojen keskellä. Yksitoistavuotias Emil on muuttanut äitinsä kanssa Espoosta ulkosaaristoon. Skatholmenissa luonnosta kiinnostunut Emil bongaa lintuja, kasvattaa tunkiomatoja ja tarkkailee lähimetsien ja rantojen luonnonilmiöitä. Kaikki olisi hyvin, jos ei pitäisi mennä kouluun. Uteliaiden luokkakavereiden töllistely ja hämmästely käy Emilin hermoille. Eivätkä opettajat ole sen parempia - ikään kuin eivät olisi koskaan nähneet tummaihoista nuorta! Emil toivoo, että hänen kenialainen isänsä voisi auttaa häntä löytämään oman paikkansa. Mutta lauttamatka saaristosta isän luo Tukholmaan ei tunnukaan olevan ihan yksinkertainen juttu. "