Otsikko
Kirjallisuutta seikkailupedagogiikasta

Kysytty

Kirjallisuutta seikkailupedagogiikasta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seikkailupedagogiikasta on kirjoitettu esimerkiksi seuraavissa kirjoissa:

Kokljuschkin, Mikael: Seikkailuun! : varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä 1999.
Seikkailun mahdollisuus, toim. Sini Cavén. Kansalaiskasvatuksen keskus 1992.
Elämän seikkailu - näkökulmia elämyksellisen ja kokemuksellisen oppimisen kysymyksiin. Atena 1998.
Degerman, Patrick: Sinustako seikkailija? : Seikkailun lajiopas. Edita 2002.
Leirikoulun opas. Kuronen, Juha. Lastensuojelun keskusliitto 1997.
Hiltunen, Pentti: Pikkuväen liikuntakirja: liikuntaa, leikkejä, seikkailuja 4-6-vuotiaille. Lasten keskus 1994.
Soronen, Sirkka: Kieputellen : liikuntatuokioita varhaiskasvatukseen sekä esi- ja alkuopetukseen. Kirjayhtymä 1999.
Mäkelä, Marja-Leena: Sanajalkaseikkailu. BTJ Kirjastopalvelu Oy 1999.

Kolme ensimmäistä kirjaa keskittyvät enemmän seikkailupedagogiikan teoriaan ja valottavat asiaa monesta näkökulmasta, esimerkiksi kasvatustieteiden ja psykologian.
Muissa listan kirjoissa painottuu enemmän käytännön toteutus. Kirjat tarjoavat runsaasti esimerkkejä siitä, millaisia liikuntalajeja voidaan seikkailuissa käyttää. Sanajalkaseikkailu –kirja puolestaan yhdistää sanoin ja jaloin seikkailemisen. Siinä osallistujia innostetaan seikkailemaan myös sanojen ja kirjojen maailmassa.

Seikkailupedagogiikasta on kirjoitettu paljon myös lehdissä. Kirjastoissa voit käyttää maksullista Aleksi-artikkeliviitetietokantaa, josta esimerkiksi hakusanalla seikkailukasvatus löytyi 39 artikkeliviitettä aiheesta. Muita hakusanoja, joita kannattaa kokeilla, ovat elämyspedagogiikka, seikkailupedagogiikka sekä yhdistelmä seikkailu ja kasvatus.
Tässä muutama esimerkki artikkeleista, joita Aleksi aiheesta tarjoaa:

Lääperi, Pirjo: Seikkailu motivoi koulutyöhön. Opettaja 35/2006
Perttula, Merja: Seikkailu innostaa yrittämään. Lapsen maailma 3/2003. (Seikkailukasvatus toimintaterapian menetelmänä)
Heikkinen, Alpo: Pikkupojat metsässä - tunnekokemuksia toiminnallisissa pienryhmissä. Yhteiskuntapolitiikka 6 /2002.
Silkelä, Raimo: Merkittävät oppimiskokemukset seikkailukasvatuksessa. Nuorisotutkimus 3/2001.

Verkosta löydät myös paljon tietoa seikkailupedagogiikasta. Esimerkiksi Nuorisotiedon kirjaston www-sivuilla osoitteessa http://www.alli.fi/index.php?lk_id=5 on oma tietokanta, josta voit hakea tietoa aiheesta aikaisemmin mainituilla hakusanoilla. Esimerkiksi seikkailukasvatus-hakusanalla tietokannasta löytyy runsaasti viitteitä sekä kirjoista että artikkeleista.