Kiovan keskustassa oli aikoinaan kunniapaikalla Aleksanteri II:n patsas. Ilmeisesti sama Aleksanteri kuin Senaatintorilla - mutta miksi: mitä hyvää hän teki…

Kysytty

Kiovan keskustassa oli aikoinaan kunniapaikalla Aleksanteri II:n patsas. Ilmeisesti sama Aleksanteri kuin Senaatintorilla - mutta miksi: mitä hyvää hän teki ukrainalaisille, ja milloin patsas pystytettiin? Puolassa häntä pidetään sortajana, eikä Varsovassa tai Krakovassa olekaan muistomerkkejä entiselle Puolan tsaarille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Patsaan historia on kerrottu artikkelissa, joka on julkaistu kahdessakin ukrainalaisessa verkkolehdessä, toisessa ukrainaiksi, toisessa venäjäksi.

Patsas pystytettiin yleisvenäläisellä keräyksellä kootuilla varoilla. Se paljastettiin v. 1911. Patsas oli paikalla vain muutaman vuoden: Ukrainan jouduttua Neuvostoliiton osaksi patsas tuhottiin.

Aleksanteri II:ta pidettiin vapaamielisenä hallitsijana. Erityisesti häntä arvostettiin siksi, että hän lakkautti maaorjuuden Venäjän valtakunnasta. Maaorjat vapautettiin v. 1861. Aleksanterin patsaan paljastus Kiovassa oli ajoitettu siten, että osui vuoteen, jolloin juhlittiin maaorjien vapauttamisen 50-vuotisjuhlaa.

Patsaasta kertovien artikkelien osoitteet

http://www.interesniy.kiev.ua/old/architecture/monuments/skolko

http://www.dt.ua/3000/3680/45456/