Kiis, kaas, koukkuun.... Miten loru jatkuu ja mihin se liittyy. Onko se lapselle luettu loru, vai entten tentten- tyyppinen laskentaloru?

Kysytty

Kiis, kaas, koukkuun....
Miten loru jatkuu ja mihin se liittyy. Onko se lapselle luettu loru, vai entten tentten- tyyppinen laskentaloru?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joutsan kirjastosta tuli tänään tällaista tietoa lorusta:

"Muistan äitini lukeneen lorua minun lapsilleni näin:
Kipin kapin pienet kanat meni saunan lautoon. Siellä ne paljon pahaa teki ja muniansa hautoo. Kiis, kaas koukkuun, kaikki kanat loukkuun.

Tätä leikittiin varpailla: peukalolla ja etusormella "nipistettiin varpaita,samalla kun luettiin lorua ja lopuksi nappastiin kaikki varpaat kiinni, kun kanat jäivät loukkuun.

Tietoa ei ole mistä moinen loru on peräisin ja voi olla pitempikin".

1 ääntä

Kommentit

Äitini lausui tuota lorua meille 50-luvulla syntyneille lapsilleen näin:
Kiis kaas koukkuun, huut koira loukkuun, että koivet KOLAHTI!

t. kirjastolainen pohjoisesta

Jousassa 'Tammihuaran murrealueella' luettiin:
Tipin lipin pienet kanat menivät saunan lautoon, siellä ne paljon pahaa teki, muniansa hautoo. Kiis kaas koukkuun mene oven loukkuun. Harmaa hevonen satula selässä hyppäs sinne joukkoon

Muistan vastaavan lorun lapsuudestani 1930-luvulta. Luultavasti opin sen äidiltäni suunnilleen tällaisena: "Nipin napin pienet kanat menivät saunan lautein. Tekivät siellä paljon pahaa. Harmaa hevonen satulaselkä. Huts koira loukkuun, vanha mummo koukkuun." Lorua saneltaessa kosketeltiin lapsen toisen käden sormia vuorotellen. Viimeisen tavun kohdalle sattunut sormi piti koukistaa, ja se jätettiin seuraavalla kerralla "pelistä pois". Lorua jatkettiin, kunnes kaikki sormet oli saatu koukkuun. Harmikseni en ehkä muista lorua enää tarkalleen oikein enkä ole löytänyt sitä mistään.