Kiinnostaisi tietää, mitkä olisivat viisi tärkeintä lännenfiktion/ lännenkirjallisuuden kaunokirjallista teosta?

Kysytty

Hei, kiinnostaisi tietää, mitkä olisivat viisi tärkeintä lännenfiktion/ lännenkirjallisuuden kaunokirjallista teosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Konsultoin aiheesta kirjoittanutta Juri Nummelinia. Jonkin verran riippuu tarkoitetaanko kirjallisesti merkittäviä vai lajityypin historiaan vaikuttaneita. Joka tapauksesta näistä voisi lähteä liikkeelle. Lista on romaanin alkuperäisen ilmestymisvuoden mukaisessa järjestyksessä.

Wister, Owen: Virginialainen (Virginian, 1902)

Grey, Zane: Purppurarinteiden ratsastajat (Riders of the purple sage, 1912)

Tilburg Clark, Walter Van: Väärä tuomio (The Ox-Bow Incident, 1940)

Shaefer, Jack: Etäisten laaksojen mies (Shane, 1949)

McCarthy, Cormac: Veren ääriin (Blood meridian, 1985)