Kiinnostaa, milloin lukiot saivat Suomessa alkaa hakea erityistehtäviä opetukselleen, esim. ilmaisutaitoa yms. Ja myös se, milloin Tampereen lyseon lukiossa…

Kysytty

Kiinnostaa, milloin lukiot saivat Suomessa alkaa hakea erityistehtäviä opetukselleen, esim. ilmaisutaitoa yms. Ja myös se, milloin Tampereen lyseon lukiossa aloitti IB-lukio/linja? Käsittääkseni Suomessa IB-toiminta alkoi Helsingissä 90-luvun alussa, mutta entäs tuossa koulussa?

Vastaus

Vastattu

Erikoislukioiden historia alkoi 1960- ja 1970-luvuilla, kun valtioneuvosto myönsi oikeuden taideaineiden opetuksen painottamiseen neljälle lukiolle: Savonlinnan Taidelukiolle, Kaustisen lukiolle, Kuopion musiikkilukiolle ja Madetojan lukiolle. Vuonna 1991 toimivalta lupien myöntämisessä erikoislukioille siirtyi valtioneuvostolta opetusministeriölle.

Suomen ja samalla Pohjoismaiden ensimmäinen erikoislukio oli "taidekasvatuksessa erityisen koulutustehtävän saanut" Savonlinnan Taidelukio. Suomen Kasvatusopillisen yhdistyksen puheenjohtajan, professori Martti Ruudun ja Savonlinnan kaupunginjohtajan Viljo Virtasen tekemän työn tuloksena valtioneuvosto antoi 17.5.1967 lukion kannatusyhdistykselle luvan kolmiluokkaisen yhteislukion perustamiseen. Uudessa oppilaitoksessa opiskelijoille tuli antaa lukion tieto- ja taitomäärien lisäksi taidekasvatusta.

Tampereen lyseon lukio sai vuonna 1992 opetusministeriöltä kokeiluluvan IB-opetuksen antamiseen ja vuonna 1996 linja vakinaistettiin. Ensimmäiset IB-ylioppilaat valmistuivat Tampereen lyseon lukiosta keväällä 1995.

Lähteet:
Heikki Blom, Erityislukiot ja niiden toiminta. - Teoksessa Lukion tila 1994
Savonlinnan Taidelukion vuosikertomus 2016-2017
Rellu 125 vuotta : Tampereen lyseon lukio vuodesta 1976