Salakuuntelu

Kysytty

Kieltääkö mikään Suomen laki nauhoittamasta salaa toisten puhetta tai keskusteluja esim. piilottamalla nauhurin takin sisäpuolelle? Ihmisten julkinen kuvaaminen on kuitenkin käsittääkseni ihan sallittua.

Vastaus

Vastattu

Rikoslain 42. luvun 5 pykälä käsittelee salakuuntelua:

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa

1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka

2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,

on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.”