Otsikko
Mitä muistomerkissä oleva teksti tarkoittaa: tog sig till Hades

Kysytty

"Kielitaidoton" kysyy . . Mitä muistomerkissä oleva teksti tarkoittaa: tog sig till Hades (sanat kirjoitettu muistomerkin laatasta) Kiitos selvennyksestä, hyvät vuoden jatkot !

Vastaus

Vastattu

Kyseinen teksti löytyy ainakin Ähtäriin pystytetystä Hugo Simbergin muistomerkistä (uutisoitu mm.  Ilkka-sanomalehdessä 12.6.2017). Muistomerkissä lukee täältä Tuonelaan - tog sig till Hades

Kun mietitään tog sig till Hades -tekstin tarkoitusta niin edellä mainittu täältä Tuonelaan on hyvä vapaamuotoinen käännös: Vanhoissa jumaltarustoissa Hades viittaa jumalan lisäksi myös vainajien olinpaikkaan ja tuonpuoleiseen. Suomalaisessa mytologiassa vastaava paikka on Tuonela. Muistoteksti kuvannee siis vainajan päätymistä tuonpuoleiseen. En kuitenkaan valitettavasti onnistunut löytämään lähdettä muistotekstin alkuperästä tai siitä onko se miten yleinen.