Ketkä kuuluivat Vapaudenristin ritarikunnan hallitukseen sotavuosina 1939-1945?

Kysytty

Ketkä kuuluivat Vapaudenristin ritarikunnan hallitukseen sotavuosina 1939-1945?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

WSOY:n vuonna 2014 julkaisemassa Vapaudenristin ritarikunta - kirjan täydennetystä laitoksesta löytyy tällaista tietoa:

Vuoden 1941 syksyllä tehtiin tärkeä organisatorinen päätös. Ritarikunnan suurmestari nimitti 26. lokakuuta Vapaudenristin ritarikunnan hallituksen.Vapaudenristin ritarikunnan kansleriksi kutsuttiin kenraaliluutnantti R. Walden, varakansleriksi kenraalimajuri W.E. Tuompo, rahastonhoitajaksi kenraalimajuri O. Olenius ja sihteeriksi everstiluutnantti R. Grönvall.

Edelleen kirjassa todetaan, että jatkosodan oloissa ritarikunnan hallituksella ei ollut tehtäviä normaalilla tavalla. Suurimmaksi osaksi komento-osaston kunniamerkkitoimisto valmisteli hallitukselle periaatteessa kuuluneet asiat. Ritarikunnan hallituksen ensimmäinen kokous pidettiin 3.11.1941. Se oli sodanajan ensimmäinen ja mahdollisesti ainoa virallinen hallituksen kokous.

Vapaudenristin ritarinkunta -kirjassa (liki 350 s.) kerrotaan hyvin kattavasti Vapaudenristin historiasta. Kirja on lainattavissa mm. Vaasan kaupunginkirjastosta.