Kenen runoa tämä on: Maa vaipui. Raunioiden vain kumpuja, ja lentohiekka teillä ja tuuli hyytävä. Jää hyvästi, en palaa. En palaa, emme palaa, oi Hellas,…

Kysytty

Kenen runoa tämä on:
Maa vaipui. Raunioiden
vain kumpuja, ja lentohiekka teillä
ja tuuli hyytävä.

Jää hyvästi, en palaa.
En palaa, emme palaa, oi Hellas, nuoruutemme.

Ylitse ulapan kreijari purjehtikoon!
Maa jääköön!
Okeanos, kuohuva, kuvaamaton,
huomaasi, merimiehet, uskomme ruumiimmme.

Ei sydäntämme, jäivät
sydämet liekehtivät rannoille Arkadian.

Ja seurassaan, niin, paistessa kuun, ihanat nuoret nymfit.

Ja, paistaessa kuun, vakavat runottaret.

Ja paistaessa kuun,
Jumalat Olympoon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Säkeet kuuluvat P. Mustapään (Martti Haavio) runoon Jäähyväiset Arkadialle vuonna 1945 ilmestyneestä samannimisestä kokoelmasta. Ensimmäinen ja toinen säkeistö ovat väärässä järjestyksessä, joitain yksittäisiä säkeitä puuttuu ja pari sanamuotoa poikkeaa hieman Mustapään alkuperäisestä tekstistä, mutta lähes kokonaisuudessaan ja lähes sellaisenaan runo tässä on.