Kenen ja mikä on nimeltään suomalaisen miesrunoilijan (Aaro Hellaakoski, Lauri Pohjanpää?) runo, jossa hän heikossa taloudellisessa tilanteessa ollessaan…

Kysytty

Kenen ja mikä on nimeltään suomalaisen miesrunoilijan (Aaro Hellaakoski, Lauri Pohjanpää?) runo, jossa hän heikossa taloudellisessa tilanteessa ollessaan toteaa vaimolleen jotenkin tähän tapaan:" ...nyt riittää laakereita joka soppaan"? Selityksenä tekstille oli muistaakseni maisterin arvon merkiksi saatu laakeriseppele. Mistä runo löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aaro Hellaakosken runossa ”Tyhjin käsin” on säkeet

ja me laakerinlehtiä paiskataan
joka rokkaan kitkerään

Runo löytyy ainakin Hellaakosken kokoelmasta Runot (WSOY, useita painoksia) sekä teoksesta Tämän runon haluaisin kuulla 3 (Tammi, 2000).

Kyseisissä teoksissa mainitaan, että runo on alun perin kokoelmasta Maininki ja vaahtopää (Karisto, 1924). Helmet-kirjavaraston kappaleesta ei kuitenkaan tätä runoa löytynyt.