Käydessäni Kansallismuseossa kiinnostuin Suomessakin rahana käytetyistä plootuista. Onko plootuja vielä paljon jäljellä ja minkä arvoisia ne ovat nykyään? Onko…

Kysytty

Käydessäni Kansallismuseossa kiinnostuin
Suomessakin rahana käytetyistä plootuista.
Onko plootuja vielä paljon jäljellä ja
minkä arvoisia ne ovat nykyään? Onko
aiheesta aloittelijalle sopivaa
kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen kaupunginkirjastossa on luokassa 90.52 runsaasti erilaista kirjallisuutta vanhoista rahoista, niiden keräilystä ja keräilyarvosta. Kirjallisuutta on lainausosastolla, käsikirjastossa sekä varastossa. Käsikirjastossa on käytettävissä hyviä tietosanakirjoja, joista saa myös hyvää tietoa plooturahoista. Otavan Ison Tietosanakirjan mukaan plooturahaa (myös neliöraha, klippinki, levyraha, ruots, plåtmynt) on lyöty Ruotsissa vuosina 1644-1776. Kokonaistuotanto oli noin 42 000 taaleria (44 000 tonnia).
Verkossa osoitteessa http://www.koillissanomat.fi/arkisto/uutiset0300/plootut/plootut.html löytyy myös uutinen plooturahasta ja sellaisen löytymisestä. Museovirastosta osataan varmasti kertoa tarkemmin plooturahojen arvosta ja siitä kuinka paljon niitä on löydetty. Museoviraston verkkosivujen osoite on http://www.nba.fi/