Otsikko
Kävin lapsena noin vuosina 1952-53 sisareni kanssa Töölön kirjastossa, kodikkaassa vanhassa puutalossa. Myöhemmin päättelimme paikan olleen Intercontinental…

Kysytty

Kävin lapsena noin vuosina 1952-53 sisareni kanssa Töölön kirjastossa, kodikkaassa vanhassa puutalossa. Myöhemmin päättelimme paikan olleen Intercontinental-hotellin tulevalla tontilla. Töölöläiset muistavat keltaisen kivitalon 1950-luvulta. Ent. sairaalarakennuksessa 1700-luvulta, osoite Mannerheimintie 48-50, ilmeisesti samassa kivitalossa, kirjasto toimi lähteiden mukaan 30 vuotta, 1939-1968. Puutalossa mutta Kivelän sairaalan tontilla kirjasto olisi ollut väliaikaisesti vasta 1969-70.
Löytyisikö tieto, joka vahvistaa kokemuksemme vanhasta puutalosta, jossa Töölön kirjasto toimi 1950-luvun alussa?

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Toolon_kirjasto/Juttuj… 4.11.2018

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hotelli_Hesperia 4.11.2018

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikko Laakson kirjoittama Helsingin kaupunginkirjaston historia Kansanvalistajasta kansalaisten olohuoneeksi - Helsingin kaupunginkirjaston historia 1940-2005 (2010)  kertoo Töölön vanhasta sivukirjastosta. Kirjan mukaan kirjasto toimi vuodesta 1939 vuoteen 1969 osoitteessa Mannerheimintie 48-50. Talo on vanha sotilasapteekki, joka oli 40-luvulta lähtien purku-uhan alla. 60-luvulla tehtiin päätös nykyisen Töölön kirjaston rakentamisesta ja rakennukseen päästiin muuttamaan vuonna 1970. Kun vanhan kirjaston vuokrasopimus umpeutui ennen kuin uusi kirjasto valmistui, kirjasto muutti vuonna 1969 väliaikaisiin tiloihin Kivelän sairaalan alueelle. Kyseessä oli vielä edellistäkin kirjastoa pienempi yksikerroksinen puurakennus. Molemmat kirjastoina palvelleet rakennukset on sittemmin purettu. Mannerheimintien sotilasapteekki purettiin jo 1969 ja tontille  nousivat sittemmin hotellit Hesperia ja Inter Continentalin talot.