Kävimme kesäretkellä Strömforsin ruukilla. Ruukin omisti ja sitä hallitsi aikoinaan ’armo’ Virginia af Forselles. Olen varma, että olen aiemmin lukenut hänen…

Kysytty

Kävimme kesäretkellä Strömforsin ruukilla. Ruukin omisti ja sitä hallitsi aikoinaan ’armo’ Virginia af Forselles. Olen varma, että olen aiemmin lukenut hänen tarinansa jostakin kirjasta, mutta mistä? En muista. Ruukin nuori opas ei osannut auttaa minua eikä myöskään Jyväskylän kirjaston neuvoja, vaikka hän etsi pitkään. Lopulta hän neuvoi kysymään KIRJASTONHOITAJALTA. Siispä: Mistä kirjasta löytyy Virginia af Forsellesin tarina?

Vastaus

Vastattu

Kirjastojen yhteinen tietokanta Finna.fi löytää kaksi kirjaa Virginia af Forsellesista:

Juhani Kuuluvainen: Virginia af Forsellesin jäljillä: Strömforsin ruukkia kuvin ja sanoin (2009)

Strömfors Bruk: i de gamla mästarnas fotspår (2000, ei ilmeisesti suomennettu)

Tässä hakutuloksessa on mukana myös Forsellesia käsittelevä lehtiartikkeli ja opinnäytetyö:
forselles, virginia | Hakutulokset | Finna.fi

Kumpaakaan yllä mainituista kirjoista ei ole Jyväskylän kaupunginkirjastossa tai muissa Keski-kirjastoissa, mutta voit halutessasi tilata ne kaukolainaksi. Osa kirjastoista perii lähettämistään kaukolainoista maksun.

Strömforsin eli Ruotsinpyhtään ruukista yleisemmin kertoo muun muassa kirjanen Ruotsinpyhtään ruukki: vanhojen mestarien jäljillä (2000). Se on saatavilla Jyväskylän pääkirjaston varastossa, josta sen saa lainaksi tekemällä siihen varauksen.