Otsikko
Kaveri väittää minulle, että maapallo ei ole avaruudessa. Onko se vai eikö ole?

Kysytty

Kaveri väittää minulle, että maapallo ei ole avaruudessa. Onko se vai eikö ole?

Vastaus

Vastattu

Tähtitieteen sanakirjan lakonisen määritelmän mukaan avaruus on "taivaankappaleiden välinen ja niiden ulkopuolelle jatkuva tila". Maapallo on taivaankappale siinä kuin muutkin maailmankaikkeuden aineelliset kappaleet ja niiden lailla avaruudessa.

Nykyään pidetään itsestään selvänä, että maapallo on yksi planeetta muiden aurinkokunnan planeettojen joukossa. Viisisataa vuotta sitten tilanne oli toinen. Silloin ajateltiin, että maapallo on koko maailmankaikkeuden liikkumaton keskus ja tähtitaivas kaikkine valopisteineen kiertää maapalloa. Keskiaikaisen maailmankuvan muutoksen pani alulle Nikolaus Kopernikus vuonna 1543, "ja sen maailmankuvan sirpaleista me olemme yhä yrittämässä koota uutta tilalle", niin kuin Esko Valtaoja on kirjoittanut. Ihminen  – tai maapallo –  ei ole maailmankaikkeudessa missään suhteessa erikoisasemassa. Markus Hotakainen on kiteyttänyt paikkamme avaruudessa oivallisesti: "Asustamme siis laajenevassa maailmankaikkeudessa, jonka yhden vähäpätöisen galaksin yhtä vähäpätöistä tähteä kiertää yksi vähäpätöinen planeetta, jolla vain sattuu olemaan elämää."

Lähteet:
Tähtitieteen sanakirja
Markus Hotakainen, Kosminen pimeys väistyy
Heikki Oja, Universumi
Esko Valtaoja, Kotona maailmankaikkeudessa