Otsikko
Kaunokirja, jossa päähenkilönä on arkkitehti tai jossa arkkitehtuuria muuten sivutaan?

Kysytty

Kaunokirja, jossa päähenkilönä on arkkitehti tai jossa arkkitehtuuria muuten sivutaan?

Vastaus

Vastattu

Tässä muutamia ehdotuksia:

-Ballard, J.G.: Tornitalo (1999). Huippumodernin lontoolaisen tornitalon huipulla asuu talon suunnitteluun osallistunut arkkitehti. Talon teknologisten ratkaisujen reistaillessa alkaa asukkaista ilmetä raadollisia piirteitä. Musta satiiri.
-Delaney, J.P.: Edellinen asukas (2017). Jane muuttaa huippumoderniin, arkkitehtonisesti poikkeukselliseen taloon, jonka suunnitellut arkkitehti ohjeistaa tarkoin, miten talossa on elettävä. Janelle selviää edellisen asukkaan hyytävä kohtalo. Psykologinen trilleri.
-Gavalda, Anna: Lohduttaja (2009). 47-vuotias arkkitehti Charles saa kuulla, että hänen lapsuudenystävänsä äiti on kuollut. Charles päätyy hylkäämään vanhan elämänsä ymmärtääkseen, miksi hänen oma onnensa on kääntynyt. Kehitysromaani.
-Glattauer, Daniel: Takiainen (2013). Judith tapaa Hanneksen, omalaatuisen arkkitehdin. Kauniisti alkanut rakkaustarina muuttuu piinaavaksi.
-Järvelä, Jari: Aino A. (2021). Alvar Aallon jakkara tutisee! Provosoiva ja leikittelevä elämäkertaromaani Aino Aallosta, naisesta ikonin takana. Kirja sekoittaa faktaa ja fiktiota niin hyvin, ettei yhtä erota toisesta.
-Loikkanen, Pauli: Piirtäjä (2019). Pitkän ja ulkoisesti hienon uran tehnyt arkkitehti Antti Kivelä palaa lapsuudenmaisemiinsa Venäjän rajan pintaan viettämään syntymäpäiväänsä. Arkkitehti Kivelä jatkaa sapattivuottaan omassa piilopirtissään ja antaa asioiden tapahtua.
-Orringer, Julie: Näkymätön silta (2011). Nuori unkarinjuutalainen Andras Lévi saapuu vuonna 1937 Budapestista Pariisiin opiskelemaan arkkitehtuuria mukanaan salaperäinen kirje, jonka hän on luvannut toimittaa annettuun osoitteeseen.
-Paldar, Anna: Kadonnut: Alessia B (2023). Arkkitehti Iiris Kivelä saa eräänä päivänä Itä-Suomessa asuvalta vuokralaiseltaan Alessialta oudon viestin. Kun Alessia katoaa jäljettömiin, alkaa Iiris auttaa etsinnöissä, vaikka lapsuuden maisemat nostavat esiin vanhoja traumoja.
-Shafak, Elif: Valkoinen elefantti (2016). Nuori totuuden etsijä Jahan saapuu Istanbuliin rakentamaan moskeijoita, siltoja ja muita rakennuksia. 1500-luvulle sijoittuva romaani herättää henkiin muinaisen Turkin värit ja arkkitehti Sinanin, "idän Michelangelon".
-Soininen, Pirkko: Valosta rakentuvat huoneet (2021). Romaani kertoo arkkitehti Wivi Lönnin kamppailusta aikansa sukupuoliroolien ja läheistensä aiheuttamien paineiden ristiaallokossa. Wivi Lönn oli ensimmäinen merkittävä suomalainen naisarkkitehti.
-Vuorenpää, Eeva: Kotkansilmä-sarja. Yksi romaanien hahmoista on puuseppä Jokisen tytär Riitta, joka naisarkkitehtinä raivaa tiensä merkittäviin tehtäviin.

Kaikki hakutulokset Eepos-Finnassa: https://eepos.finna.fi/Search/Results?lookfor=romaanit+arkkiteh*&type=A…