Kauhajoen Kainastolla on alue nimeltä Raittikaupunki. Mistä nämä Raittikaupunki nimi tulee?

Kysytty

Kauhajoen Kainastolla on alue nimeltä Raittikaupunki. Mistä nämä Raittikaupunki nimi tulee?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti emme löytäneet virallista painettua tietoa asiasta, mutta kysyimme paikallisilta kauhajokilaisilta ja heiltä tuli tällaisia vastauksia:

"Raittilat tosiaan asuvat Raittikaupungilla, mutta luulenpa että nimi Raittikaupunki johtaa syvemmälle jo ennen kuin Raittilat ovat asuneet. Nimi voi tulla tien leveydestäkin, koska tiet olivat ennen enemmän kärrypolkuja. Ratikylässäkin asui aikoinaan Raitti-Hessa eli Hedvig Raittila jolle kyläläiset tekivät talkoilla pienen mökin 1928. Hessa asui ennen Ratikylään muuttoa Kainaston keskustassa. Hangaskylän tien varressa on siis Rati ja Raitti alkuisia nimiä."

"Olen Ratikylästä syntyjään eli ihan kiven heiton päästä Raittikaupungista. Kysyin isän lisäksi yhdeltä toiseltakin, mutta varmaa tietoa ei ole. Raittila asuu Raittikaupungilla, mutta ei tiedetä kumpi on ollut ensin. Raittilaa on kuitenkin ollut toinenkin talo, asui ensin Kainaston keskustassa, muutti myöhemmin Ratikylään. Ainakin tässä toisessa tapauksessa sukunimi on muuttunut. Se tiedetään että jo kauan tietä on kutsuttu raitiksi. Jospa tullut siitä. Mietin myös, että ehkä kaupunki tässä yhteydessä on tarkoittanut sitä, että tuolla alueella on muuta aluetta tiheämmässä asutusta. Ei ole tietoa, milloin Raittikaupunki nimeä on alettu käyttämään, alue on kuitenkin hyvin pieni ja löytyy Google Mapsistakin merkittynä."