Otsikko
Kauanko kestää uuden, vasta ilmestyneen, kirjan tie lainattavaksi, siinä tapauksessa että kirja on tilattu ajoissa kirjastoihin?

Kysytty

Kauanko kestää uuden, vasta ilmestyneen, kirjan tie lainattavaksi, siinä tapauksessa että kirja on tilattu ajoissa kirjastoihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suurin osa keväällä ilmestyvistä kirjoista tilataan kirjastoihin jo edellisenä syksynä. Kustantajaluetteloissa kustantajat ilmoittavat teosten oletetun ilmestymisajankohdan. Aina nämä eivät kuitenkaan pidä aivan paikkaansa. Luettelot kun pitää tehdä jo hyvissä ajoin ennen kirjojen valmistumista.

Kirjat saapuvat kirjastoihin pian niiden ilmestyttyä. Sen jälkeen ei mene enää kauan kun kirjat lähtevät lukijoille. Kirjastojen hankintaosastoilla huolehditaan siitä, että suosituimmat kirjat pääsevät nopeimmin käsittelyyn.

Helmet-kirjastoissa kirjoja voi varata jo etukäteen ennen niiden ilmestymistä heti kun teosten kuvailutiedot on saatu vietyä rekisteriin.