Otsikko
Katselin videolta Kulosaaren asukasiltaa 13.9. Siellä oltiin kovasti pahoillaan Kulosaaren kirjaston sulkemisesta ja toivottiin sitä pian avattavaksi edes…

Kysytty

Hei, katselin videolta Kulosaaren asukasiltaa 13.9. Siellä oltiin kovasti pahoillaan Kulosaaren kirjaston sulkemisesta ja toivottiin sitä pian avattavaksi edes lapsille. Kaupungin edustajat toistelivat, ettei siihen ole varoja: Miten paljon kaupunki säästää Kulosaaren kirjaston sulkemisella?
Miten voidaan edes ehdottaa uutta "keskustakirjastoa", jos edes nykyisiin kaupungiosa-kirjastoihin ei ole varaa?

Samassa tilaisuudessa ihmeteltiin miten kaupungilla olisi varaa jopa 300 miljoonaa maksavaan Kruunuvuorenselän silta-penger-hankkeeseen. Pelkkä suunnittelukilpailu jo ennen lopullista päätöstä maksaa kuulemma 1,1 miljoonaa. Ovatkohan kaupungin prioriteetit kohdallaan?
ps.kansantalouden tilinpidon mukaan olemme rikkaampia kuin koskaan, eikä kuitenkaan olisi edes vanhoihin palveluihin varaa? Roihuvuoren kirjastokin on jatkuvasti lakkautuslistoilla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Kulosaaren kirjasto jouduttiin sulkemaan koko talokompleksissa olleiden sisäilmaongelmien vuoksi. Koko rakennus on nyt purettu.

Kulosaaren kirjasto ei sellaisenaan ole mikään kallis ylläpidettävä. Kyse onkin Helsingin palveluverkosta kokonaisuudessaan.

Tämän päivän Helsingissä kirjaston sijoittamisessa edellytetään riittävää väestöpohjaa. Kirjaston laskennallisella vaikutusalueella, noin kilometrin säteellä, tulisi olla vähintään 10 000 asukasta. Kulosaaren kirjasto on perustettu vuonna 1946 jolloin Helsingin väkiluku oli toinen.

Kaupunginosissa, joissa väestöpohjatavoite ei täyty, kirjasto voi perustaa esim. koulun tiloihin yleisen lastenkirjaston tai yhdessä muiden palveluntuottajien kanssa uudenlaisen palvelupisteen, lehtisalin tai asukastilan.

Uuden koulurakennuksen rakentamisen yhteydessä selvitettiin Kulosaaressa mahdollisuutta sijoittaa koulun tiloihin tila myös kirjastolle. Tila- ja ylläpitokustannukset olisivat tulleet koulun aukioloaikoihin sidottuun käyttöön nähden kohtuuttoman kalliiksi. Siksi luovuimme suunnitelmasta.

Mielellämme tarjoaisimme kirjastopalveluja tiheämmälläkin verkolla, mutta siihen ei ole mahdollisuuksia. Helsingin kaupunki on uudistuva ja kasvava ja kirjaston pitää elää tässä muutoksessa mukana. Kulosaaren kriteereillä kasvaisi verkko sataan yksikköön.

Keskustakirjasto on vastaus kirjastopalveluiden uudistumishaasteisiin. Suomalaisten rakastama kirjastolaitos tarvitsee tämän päivän muuttuvassa media-, kulttuuri- ja oppimisympäristössä kansalaisten tarpeisiin vastaavan tilan.

Hanke on tarkoitus toteuttaa kaupungin kokonaan omistaman kiinteistöyhtiön kautta. Rahoitus hankitaan lainoina yhtiölle. Keskustakirjasto korvaa Postitalossa sijaitsevan Kirjasto 10:n ja Lasipalatsissa sijaitsevan Kohtaamispaikan."

Kysymykseen vastasi Kulosaaren asukasillassa kaupunginkirjaston edustajana ollut kirjastotoimen apulaisjohtaja Saara Ihamäki.