Kasvihuoneeseen tulee pieniä sammakonpoikasia. Mitä niille voisi antaa ruuaksi. Vesiheinää kasvaa vähän tomaattien penkissä mutta eivät ne niitä syö…

Kysytty

Kasvihuoneeseen tulee pieniä sammakonpoikasia. Mitä niille voisi antaa ruuaksi. Vesiheinää kasvaa vähän tomaattien penkissä mutta eivät ne niitä syö. Kadtematoja olen kompostista hakenut ja pilkkonut pieniksi mutta en tiedä onko niitä syöty. Tämä on jo kolmas kesä kun niitä tulee. Nytkin 6kpl. Syksyllä olen nostanut varovasti sankkoon ja vienyt rannan ojavarteen. Mikä olisi oikein että selviäisivät talven tullen?

Vastaus

Vastattu

Sammakot syövät hyönteisiä, matoja, etanoita, kotiloita, hämähäkkieläimiä ja pieniä kaloja. Sammakoille kelpaavat myös raadot, mutta niitä se syö vain ääriolosuhteissa. Sammakot syövät niitä otuksia, joita kulloinkin on helposti saatavilla, sesongin mukaan. Sammakot talvehtivat yleensä vedessä, tarkemmin pohjamudissa. Osa sammakoista voi myös talvehtia maalla, lehtikasoissa ja maakoloissa. Yksi syy maalle jäämiseen on se, että jos kovat pakkaset tulevat yllättäen, järvet jäätyvät eivätkä sammakot enää pääsekään järvien pohjalle mielipaikkoihinsa. Maalle jäämisessä on riski paleltumiseen jos suoja ei ole tarpeeksi syvä.

Mielenkiintoista tietoa sammakoista löytyy esim. Juha Laaksosen kirjasta Mietteliäs konna: Sammakoita, käärmeitä ja liskoja.

Lähteet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sammakko ja Juha Laaksonen: Mietteliäs konna, 2017