Kappaleessa Tonttujen jouluyö lauletaan joko "varovasti hiipii alta sillan" tai vaihtoehtoisesti "varovasti hiipii altasillaan". Kumpaakin muotoa näkyy…

Kysytty

Kappaleessa Tonttujen jouluyö lauletaan joko "varovasti hiipii alta sillan" tai vaihtoehtoisesti "varovasti hiipii altasillaan". Kumpaakin muotoa näkyy käytettävän. Kumpi on oikein: "alta sillan" vai "altasillaan". Ja jos jälkimmäinen on oikein, niin mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston mukaan oikea muoto on "alta sillan", missä silta tarkoittaa lautalattiaa. Tontut siis tulevat lattian alta

https://www.kielikello.fi/-/hyvaa-joulua-kielitoimistosta