Kantakorttia koskeva kysymys. 1936 ja 1940 palveluskelpoisuus: Mitä tarkoittaa B II:86 ja toisaalla tarkennus (b3) ?

Kysytty

Kantakorttia koskeva kysymys. 1936 ja 1940 palveluskelpoisuus:
Mitä tarkoittaa B II:86 ja toisaalla tarkennus (b3) ?

Vastaus

Vastattu

Kyseisinä vuosina käytössä olleessa vuoden 1935 Lääkärintarkastusohjesäännössä kohdan 86 merkitys oli seuraava:

  • 86. Ankaranlaatuiset ihotaudit, luonteeltaan tarttuvat, kroonilliset tai helposti uusiutuvat tai suuresti rumentavat (Affectiones cutis chronicae, contagiosae).
  • a)Ihosienet (Dermatomykoses: Trichophytia etc.).
  • b)Muut ihotaudit (Dermatoses variae, graves: Psoriasis etc.).

B II viittaisi rauhan aikana tarvittaessa palvelukseen määrättävään II luokan apumieheen. Tarkenne b3 voisi olla peräisin myöhemmästä vuoden 1943 Lääkärintarkastusohjesäännöstä. Tuolloin ihotaudit luokiteltiin seuraavasti:

  • 86. Vaikeanlaatuiset ihotaudit, tarttuvat, krooniset, uusiutuvat, suuresti rumentavat.
  • 86a. Ihosienet (Dermatomycoses. Trichophytia etc.) Eivät aiheuta palvelukelpoisuusluokan muuttamista, hoidetaan puolustusvoimain toimesta.
  • 86b. Muut vaikeat ihotaudit (Dermatoses variae graves).
  • 86b1. Psoriasis vulgaris.
  • 86b2. Prurigo diathésique (Besnier).
  • 86b3. Muut pitkäaikaiset vaikeat ihotaudit.
1 ääntä

Kommentit

Mitä tarkoittaa BI ja 63