Kannattaako kirjastonhoitajan työpaikkaa hakea vaikka ei ole mitään koulutusta siihen? Huomasin että oli avoin työpaikka, ja haluaisin todella sen paikan,…

Kysytty

Moi! Kannattaako kirjastonhoitajan työpaikkaa hakea vaikka ei ole mitään koulutusta siihen? Huomasin että oli avoin työpaikka, ja haluaisin todella sen paikan, mutta olen käynyt vain lukion! Työpaikan kuvauksessa kirjastonhoitajan koulutus katsotaan edellytykseksi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten itsekin toteat, hakuilmoituksessa todetaan kirjastonhoitajan koulutus "edellytykseksi". Ilmaisu tarkoittaa käytännössä, että muilla ei ole mahdollisuuksia.

Suomessa on koulutettuja ja muodollisesti päteviä kirjastonhoitajia työttömänä, joten on hyvin epätodennäköistä, ettei työtä hakisi kukaan muodollisesti pätevä. Sellaisessa hakutilanteessa kouluttamattomalla ei ole edes teoreettista mahdollisuutta jatkoon. Epäpätevä ei voi ohittaa muodollisesti pätevää.

Ainoa tilanne, jossa alalle kouluttamaton saattaisi saada edes lyhytaikaisen pestin, on sellainen, johon yksikään koulutuksen saanut ei ole hakenut toistuvista yrityksistä huolimatta. Pelkällä lukion käymisellä ei valllitsevissa työllisyysoloissa kuitenkaan taida olla mahdollisuuksia. Kaupunginkirjastojen harvoin avautuvia vakansseja hakee yleensä useampi kymmenen muodollisesti pätevää kirjastonhoitajaa.

Heikki Poroila