Otsikko
Kaluuni on oikeasti lämmönvaraaja, joka on verhoiltu koristeisilla posliini kaakeleilla. Maaseudulla vastaavalla toiminnolla varustettua uunia kutsuttiin monin…

Kysytty

Kaluuni on oikeasti lämmönvaraaja, joka on verhoiltu koristeisilla posliini kaakeleilla. Maaseudulla vastaavalla toiminnolla varustettua uunia kutsuttiin monin paikoin samalla nimillä, vaikka päällisin puolin ne näyttivät olevan rakennettuja jonkinlaisilla lastin ja metallikehikon avulla. Mikä mahtoi olla tällaisten uunien nimi Kuusamon seudulla -70 luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja muuallakin Suomessa kaakeliuunin yleisin lempinimi on juuri kakluuni. Erilaisiin sisätilojen pienehköihin uuneihin on viitattu myös nimillä uuni, pönttöuuni, pönttömuuri, pystyuuni, kamiina ja kamina. Esimerkiksi vastaajan sukulaisilla Kainuussa on kaakeliuuniakin kutsuttu kaminaksi tai uuniksi.

Lähteitä (kakluuni mainittu):

http://kravattimies.tripod.com/oulu.html