Otsikko
"Kaliisit" tulee ruotsin kielestä. Onko sana "kalsarit" myös johdannainen "kaliiseista" vai slangi-sanasta "kalsa" eli kylmä? Viime kädessähän on kyse samasta…

Kysytty

"Kaliisit" tulee ruotsin kielestä. Onko sana "kalsarit" myös johdannainen "kaliiseista" vai slangi-sanasta "kalsa" eli kylmä?
Viime kädessähän on kyse samasta vaateparresta mutta etymologia kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalsarit on slangijohdos sanasta kalsongit, joka on lainaa ruotsin sanasta kalsonger. Ruotsin sana juontuu ranskan kautta italiasta, jossa calzone on alunperin johdos sukkaa merkitsevästä sanasta calza. Suomen kirjakielessä kalsongit on mainittu ensi kertaa Elias Lönnrotin sanakirjassa 1874. Helsingin slangissa on alettu käyttää muotoa kalsarit 1900-luvun alkupuolella. (Häkkinen Kaisa: Etymologinen sanakirja)

42 ääntä

Kommentit

halusin kuulla mistä juontuu sana kalsari, sain riittävästi tietoa kiitos!