Kaksi kysymystä lapsen sukunimen määräytymisestä: A) Minna Mäkinen ja Ville Virtanen saavat lapsen, jonka sukunimeksi tulee Mäkinen. Tämän jälkeen Minna…

Kysytty

Kaksi kysymystä lapsen sukunimen määräytymisestä:

A) Minna Mäkinen ja Ville Virtanen saavat lapsen, jonka sukunimeksi tulee Mäkinen. Tämän jälkeen Minna Mäkinen vaihtaa sukunimensä Virtaseksi naimisiinmenon yhteydessä. Syntyy toinen lapsi. Tuleeko lapselle automaattisesti sama sukunimi kuin isommalla täyssisaruksella - vai vanhempiensa yhteinen sukunimi?

B) Minna Mäkinen menee naimisiin Matti Meikäläisen kanssa ja ottaa sukunimekseen Mäkinen-Meikäläinen. Tulee avioero, mutta Minna pitää yhdistelmäsukunimensä. Sitten Minna Mäkinen-Meikäläinen saa lapsen Ville Virtasen kanssa. Lapselle päätetään antaa äidin sukunimi. Voiko lapsi tässä kuvitteellisessa tapauksessa saada yhdistelmäsukunimen, jossa yhdistyvät hänen äitinsä ja tämän ex-miehen sukunimet, jos se on äidin virallinen sukunimi sillä hetkellä? Kuinka nimilakia tulkitaan? Varsinaista yhdistelmänimeähän, jossa yhdistyvät lapsen vanhempien sukunimet, ei Suomessa lapselle voi antaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston asiantuntemus ei riitä lakien tulkitsemiseen. A-tapausta arkijärjellä tulkiten toisen lapsen sukunimeksi tulee sama kuin ensimmäisenkin. Kummankin lapsen nimi voidaan kuitenkin haluttaessa vaihtaa samaksi kuin mikä on vanhempien yhteinen sukunimi.

Toiseen kohtaan emme uskalla ottaa kantaa. Nimilaissa ei ole mainintaa lapsen yhdistelmänimestä.

Nimilaki löytyy Finlex-tietopankista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694?search%5Btype%5D=pi…