Kaipaisin vinkkejä Helmet-lukuhaastetta varten Pohjoismaisesta mytologiasta ammentavasta kirjasta. En ole onnistunut löytämään sopivaa vinkkiä, sillä en…

Kysytty

Hei!

Kaipaisin vinkkejä Helmet-lukuhaastetta varten Pohjoismaisesta mytologiasta ammentavasta kirjasta. En ole onnistunut löytämään sopivaa vinkkiä, sillä en mielelläni haluaisi sarjakuvateosta, fantasiakirjaa tai kovin isoa järkälettä. Aikuisten romaaneiden lisäksi kiinnostavat runokirjat ja ya-kirjallisuus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sopisiko esimerkiksi A.S. Byattin Ragnarök: Jumalten tuho? Hieno, runollinen ja tiivis teos, ei ole mikään tiiliskivi, eikä myöskään fantasiagenreä. Teos kertoo nuoresta tytöstä, joka on Englannin maaseudulla paossa toisen maailmansodan pommituksia ja uppoutuu lukemaan skandinaavisia jumaltaruja. Tytön kertomus on oikeastaan enemmän kehyskertomus, joka nivoutuu hienosti skandinaavisten tarujen maailmaan.

Suomalaisesta mytologiasta ammentavista romaaneista taas voisin vinkata vaikkapa Johanna Sinisalon teosta Sankarit, jossa Kalevalan hahmot saavat romaanissa uudet elämät rocktähtinä, misseinä, tietokonevelhoina, huippu-urheilijoina jne 1990-luvun Suomessa. Tai Seija Vilenin romaania Pohjan akka, jossa Kalevalan Louhi on muistisairas vanhus nykyaikaisessa vanhainkodissa. Jenna Kostetin nuortenromaani Lautturi taas on spekulatiivisen fiktion keinoin kerrottu tarina kahdesta lukiolaisesta. Myös Antti Leikaksen Tonttu ammentaa suomalaisesta kansanperinteestä.

Teosten saatavuustiedot voit tarkistaa pääkaupunkiseudun Helmet-aineistotietokannasta: https://www.helmet.fi/fi-FI

Jos käytät Facebookia, niin kannattaa muuten liittyä Helmet-lukuhaaste -ryhmään, siellä haasteen suorittajat jakavat vinkkejä haastekirjoista: https://www.facebook.com/groups/helmetlukuhaaste/