Kaipaisin tietoja kirjasta, joka kertoo Suomen ja Neuvostoliiton rajaseudusta ehkä 1920- tai 1930-luvuilla. Kirjassa kerrotaan tapauksista, joissa rajaseutujen…

Kysytty

Kaipaisin tietoja kirjasta, joka kertoo Suomen ja Neuvostoliiton rajaseudusta ehkä 1920- tai 1930-luvuilla. Kirjassa kerrotaan tapauksista, joissa rajaseutujen ihmisiä houkutellaan Neuvostoliiton puolelle ja kiinni jääneiden kuulusteluista. Kirja on tieteellinen tutkimus aiheesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee Maria Lähteenmäen teos Maailmojen rajalla: Kannaksen rajamaa ja poliittiset murtumat 1911-1944. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Hämeenlinna 2009.
Tutkimus käsittelee Kannaksen ja erityisesti Terijoen aluetta ja sen ihmisten arkisia valintoja poliittisesti jännittyneessä tilanteessa. Maria Lähteenmäki on arktisten alueiden ja Suomen historian professori Itä-Suomen yliopistossa. Hän on myös Pohjoismaiden historian dosentti Helsingin yliopistossa.