Otsikko
Kaipaisin hakuapua kahdesta teemasta: eksistentialismista ja kirjallisuudesta: Kierkegaard, Saarikoski, eksistentialismi, suomalainen 1950-luku. Eli miten…

Kysytty

Kaipaisin hakuapua kahdesta teemasta: eksistentialismista ja kirjallisuudesta: Kierkegaard, Saarikoski, eksistentialismi, suomalainen 1950-luku.
Eli miten kristillinen eksistentialismi on representoitunut suomalaisessa/maailman kirjallisuudessa ja miksi ja milloin?
Toinen teema olisi humanitaarinen interventio Kosovoon: humanitaarisen intervention etiikka, kirkkojen toiminta suhteessa Kosovon kriisiin, kirkot ja humanitaarinen interventio.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kosovosta löytyy pääkaupunkiseudun yleisten kirjaston Plussa-aineistotietokannasta hakusanalla Kosovo 14 viitettä (voit selata niitä internetin kautta (http://www.libplussa.fi/).

Seuraavista teoksista voisi olla apua: Visuri, Pekka, Kosovon sota, 2000; Judah, Tim, Kosovo--war and revenge, 2000; Chomsky, Noam, Uusi sotilaallinen humanismi--Kosovon opetukset, 2000; Fredsbomber över Balkan--konflikten om Kosovo--historia, analys, debatt, 1999; Öberg, Jan, Propagandan takaa, 1999.

Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta (http://wwls.lib.helsinki.fi/lomake.html) löytyy hakusanalla humanitaarinen interventio 7 viitettä. Artikkelitietokannoista Aleksi ja Arto saattaa löytyä viitteitä sopivaan materiaaliin, esimerkiksi kaupunginkirjaston kotisivun kautta (www.lib.hel.fi) löydät hakemistosta helpoimman polun kumpaankin.

Hakusanalla Kosovo löytyy runsaasti materiaalia. Helsingin sanomien arkistosta voisi myös löytyä sopivaa aineistoa (http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/arkisto.asp).

Toinen kysymyksesi on varsin laaja ja parhaiten varmaankin löydät materiaalia Helsingin yliopiston kirjastosta pyytämällä apua paikan päällä tietopalvelusta. Yllä mainituista osoitteista selaamalla löydät monenlaisia viitteitä hakusanoilla Kierkegaard, Saarikoski jne. Hakusanalla eksistentialismi löytyy Plussa-aineistotietokannasta muun muassa teos Komu, Eija, Armon tyhjiössä--kristillinen eksistentialismi eräissä Mika Waltarin, Helvi Hämäläisen ja Paavo Rintalan 1950-luvun romaaneissa, Suomalaisen kirjallisuuden seura, Helsinki, 1995 (Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia. 634), jossa on varmaan myös lähdekirjallisuusluettelo. Voit myös kysyä kirjallisuusvinkkejä ohjaajaltasi.