Kaipaan tietoa nuorten seurustelusta 1900-luvun alkupuolella. N 1900-1940, Suomessa, lähinnä eteläisessä. Toinen asia on naisten pukeutuminen 1930-luvulla,…

Kysytty

Hei! Kaipaan tietoa nuorten seurustelusta 1900-luvun alkupuolella.
N 1900-1940, Suomessa, lähinnä eteläisessä.
Toinen asia on naisten pukeutuminen 1930-luvulla, kankaat, asut, jne, lähinnä kaupunkilainen herrasväen palvelusväki, sisäköt jne.
Kaikki käy!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Ensimmäiseen kysymykseen löysin seuraavat kirjat Hämeenlinnan seudun kirjastoista: Vuorela, Toivo: Suomalainen kansankulttuuri, 1975; Raitasalo, Pirkko: "Katsel ain minnuu" : kirkonpenkiltä tanssilattialle : nuorison tutustuminen ja seurustelu Muolaassa Karjalan kannaksella 1910-luvulta vuoteen 1939, 2004; Salminen, Pauliina: Miehittäjän morsiamet : rakkautta ja petoksia jatkosodan Itä-Karjalassa, 2013.
Toiseen kysymykseen: Aikasalo, Päivi: Seuratkaamme järkevää ja terveellistä muotia : naisten pukeutumisihanteet ja vaatevalinnat 1920-luvulta 1960-luvun lopulle, 2000; Kopisto, Sirkka: Moderni chic nainen : muodin vuosikymmenet 1920-1960, 1997; Countryman, Ruth S.: Women`s wear of 1930`s with complete patterns, 1999; Peacock, John: Länsimainen puku antiikista nykypäivään, 1997
terv. Ulla Hämäläinen-Pelli