Otsikko
Kaipaan lukemista aiheesta elinsiirrot. Tositarinat sekä fiktiiviset tarinat! Suosittele kirjoja!

Kysytty

Kaipaan lukemista aiheesta elinsiirrot. Tositarinat sekä fiktiiviset tarinat! Suosittele kirjoja!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin vinkkejä.

Maylis de Kerangalin Haudataan kuolleet, paikkaillaan elävät on sydämensiirron ympärille rakentuva romaani. Jodi Picoultin Sisareni puolesta pohtii sisarusten välisen elinsiirron eettistä puolta. Kazuo Ishiguron Ole luonani aina käsittelee aihetta dystopian ja tieteiskirjallisuuden keinoja hyödyntäen. John Irvingin Neljäs käsi on puolestaan absurdi ja satiirinen tarina toimittajasta, jolle tehdään kädensiirto.

Jännityskirjoista löytyvät esimerkiksi Peter Jamesin Kuolema ei käy kauppaa, Ken McCluren Luovuttaja ja Leighton Gagen Haudatut muukalaiset.

Tietokirjojen puolelta löytyy Mikko Huhtamiehen vuonna 1997 ilmestynyt Suomen elinsiirtojen historia sekä vuonna 2020 julkaistu haastattelukirja Uusi maksa, uusi elämä, jossa puhuu maksansiirtoihin erikoistunut kirurgi Krister Höckerstedt. Varhainen sydämensiirtopotilas Philip Blaiberg kirjoitti muistelmansa, jotka julkaistiin suomeksi vuonna 1969 nimellä Sydämestäni kiittäen.