Julkistuissa artikkeleissa on lyhenteet Cmnd ja B.C.C. Mitä ne tarkoittavat? Esim. Artikkeli on: Report of the Review Committee on Insolvency Law and Practice…

Kysytty

Julkistuissa artikkeleissa on lyhenteet Cmnd ja B.C.C. Mitä ne tarkoittavat?

Esim. Artikkeli on: Report of the Review Committee on Insolvency Law and Practice 1982. Cmnd. 8558.
Mitä siinä tarkoittaa tuo Cmnd?
Esim. Artikkeli on: Grant v Ralls [2016] EWHC 243 (Ch); [2016] B.C.C. 293.
Mitä siinä tarkoittaa tuo B.C.C.?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Cmnd on lyhennelmä termistä command paper.

Sen tarkempi merkitys on seuraava:

"A command paper is a document issued by the UK Government and presented to Parliament.

White papers, green papers, treaties, government responses, draft bills, reports from Royal Commissions, reports from independent inquiries and various government organisations can be released as command papers, so called because they are presented to Parliament formally "By Her Majesty's Command".

B.C.C. on hankalampi lyhennelmä, sillä se voi viitata useisiin eri asioihin. Sen tarkempi merkitys riippuu siis kontekstista, jossa sitä käytetään.

Lyhennelmää voidaan käyttää esimerkiksi tarkoittamaan seuraavia asioita:

Bail Court Cases

British Chamber of Commerce

British Copyright Council

British Company Law Cases

0 ääntä

Kommentit

Tässä yhteydessä BCC on British Company Cases (aiemmalta nimeltään British Company Law Cases), vuosittain kirjana julkaistava kokoelma brittiläisiä oikeustapauksia nimensä mukaisesti kauppaoikeuden alalta. Kyseessä ei siis ole mikään "artikkeli" vaan oikeuden ratkaisu, jonka on antanut Englannin ja Walesin ylioikeuden (High Court of England and Wales, "EWHC") kauppaoikeuden osasto (Chancery Division, "Ch"). 243 on juokseva numero, joka kertoo, kuinka mones vuonna annettu 2016 ratkaisu on kyseessä, ja 293 on se sivu, jolta ratkaisu alkaa vuoden 2016 British Company Cases -niteessä.

Cmnd. tarkoittaa, kuten vastauksessa todettiin, Britannian parlamentille tiedoksi annettua asiakirjaa, mutta tuo Cmnd. 8558 ei sekään ole "artikkeli" vaan näkyy olevan 478-sivuinen kirja: nimestä päätellen maksukyvyttömyyttä koskevaa lainsäädäntöä käsitelleen komitean mietintö.