Otsikko
Jules Vernen "maailman ympäri kahdeksassa kymmenessä päivässä" kirjan kliimaksi herätti kysymyksen. Milloin ihmiset alkoivat oppia aikavyöhykkeistä.

Kysytty

Jules Vernen "maailman ympäri kahdeksassa kymmenessä päivässä" kirjan kliimaksi herätti kysymyksen. Milloin ihmiset alkoivat oppia aikavyöhykkeistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Ojan Aikakirja 2013 -teoksen mukaan Yhdysvalloissa pidettiin vuonna 1872 kokous, jossa amerikkalaiset sopivat neljän aikavyöhykkeen käyttöönotosta.  Vuonna 1884 pidettiin Yhdysvalloissa  kansainvälinen kokous, jossa sovittiin nykyisistä aikavyöhykkeistä muissakin maissa. Koko maapallon pinta jaettiin pituuspiireillä kahteenkymmeneenneljään vyöhykkeeseen. Lisää aikavyöhykkeiden käyttöönotosta voi lukea Aikakirjan verkkoversiosta:

http://almanakka.helsinki.fi/images/aikakirja/Aikakirja3.68-109.pdf