Joutsenhan elää saman puolison kanssa "kunnes kuolema" erottaa. voiko se tämän jälkeen ottaa uuden puolison? laulujoutsen ja kyhmyjoutsen onko eroja?

Kysytty

joutsenhan elää saman puolison kanssa "kunnes kuolema" erottaa. voiko se tämän jälkeen ottaa uuden puolison? laulujoutsen ja kyhmyjoutsen onko eroja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englannin talvehtimiskeskuksissa, missä sekä laulu-, kyhmy- että pikkujoutsen talvehtivat, on samojen yksilöiden pariutumiskäyttäytymistä voitu seurata vuosia, jopa läpi elinijän. Useimmilla oli vain yksi puoliso elinaikanaan. Toisen menehtymisen jälkeen yksin jäänyt solmi uuden parisuhteen vasta runsaan vuoden kuluttua edellisen päättymisestä. Laulujoutsenen parisuhde kesti keskimäärin 2,7 vuotta, kyhmyjoutsenen 3,3 vuotta ja pikkujoutsenen 5,1 vuotta. Parisuhde useimmissa todetuissa tapauksissa päättyi puolison kuolemaan tai katoamiseen. Eron tilastollinen todennäköisyys oli laulujoutsenella kuusi prosenttia ja kyhmyjoutsenella yksi prosentti, mutta pikkujoutsenilla avioeroja ei esiinny lainkaan.

Lähteet:
Suomen muuttolinnut (toim. Iiris Kalliola), 2006
Leinonen, Matti. Laulujoutsen, Suomen kansallislintu, 2000