Jostakin olen saanut käsityksen, että Platonilla on sellainen käsite kuin "peto ihmisessä". En löytänyt Valtiosta (sielun kolmijako) suoranaisesti mainintaa …

Kysytty

Jostakin olen saanut käsityksen, että Platonilla on sellainen käsite kuin "peto ihmisessä". En löytänyt Valtiosta (sielun kolmijako) suoranaisesti mainintaa "pedosta". Mistä tämä "peto" on peräisin ja missä (teoksessa) tai kenties Platonia käsittelevässä teoksessa se esiintyy?
Kysynpä saman tien misssä Platonilla on maininta maapallosta, joka on/ ei ole pyöreä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Valtiossa” Platon todella esittää sielun kolmijaon. Mutta sen lisäksi hän puhuu väliin ihmissielun kahdesta osasta. Toista osaa ohjaa järki, toista himot. Jälkimmäinen sielun osa on mielestäni tuo ihmisessä piilevä peto.

Valtion kohdassa 571c Platon viittaa tähän sielun alempaan osaan. Suomennoksessa on ilmaus ”sielun eläimellinen ja hurja puoli”. Mutta englanninnoksessa sanotaan ”the wild beast within us” eli siis ”villi peto sisällämme”.

Kohdassa 589d sanotaan: ”--- kaunista on se, mikä saattaa ihmisluonnon eläimellisen puolen ihmisen tai paremminkin jumaluuden vallan alaiseksi, ja rumaa se, mikä alistaa kesyn puolen petomaisen orjaksi” Tässä kohden suomalaiseenkin tekstiin ilmestyy peto. Englanninnos käyttää niin ikään tässä kohden sanaa peto/beast: “Is not the noble that which subjects the beast to the man, or rather to the god in man; and the ignoble that which subjects the man to the beast?”

Mitä tulee toiseen kysymykseesi, niin ”Faidonin” kohdassa 110b Platon kirjoittaa: ”Ensinnäkin kerrotaan, sanoi Sokrates, - että maa näyttää ylhäältä päin samanlaiselta kuin kahdestatoista nahkasuikaleesta tehdyt pallot.”

”Timaioksessa” Platon kertoo, että Demiurgi loi koko maailmankaikkeuden pallon muotoon, koska pallo on täydellisin muoto. Kohdassa 33b sanotaan: ”--- hän antoi sille pyöreän muodon ja sorvasi sen palloksi, jossa on keskustasta pinnalle kaikkiin suuntiin sama matka ja joka kaikista kappaleista on muodoltaan täydellisin ja eniten itsensä kaltainen; hän näet piti samankaltaisuutta tuhansia kertoja parempana kuin erilaisuutta.”

Lähteet:
Platon: Teokset, osat 3, 4 ja 5, julk. Otava 1999
”Valtio” englanniksi: http://www.idph.com.br/conteudos/ebooks/republic.pdf