Otsikko
Jostain lehdestä jokamiehenoikeusaiheisesta kirjoituksesta luin, että Suomessa joku maanomistaja löysi mailtaan luvatta rakennetun mökin, jossa eleli kaksi…

Kysytty

Jostain lehdestä jokamiehenoikeusaiheisesta kirjoituksesta luin, että Suomessa joku maanomistaja löysi mailtaan luvatta rakennetun mökin, jossa eleli kaksi saksalaisnuorukaista. Ruokaa he olivat hankkineet mm. ampumalla poron. Tuo heijasti sitä, että maassa, joissa ei ole vastaavat yleiskäyttöoikeudet kuin täällä, saattavat ihmiset käsittää täkäläiset jokamiehenoikeudet todellista laajemmiksi. Suomessa vallitsevista jokamiehenoikeuksista kuulleet tyypit olivat aivan ihmeissään, että joutuivat oikeuden eteen. Löytyykö netistä tästä tapauksesta tietoa?

Vastaus

Vastattu

Hei!
Kyseessä lienee tämä vuonna 1978 Saariselällä sattunut tapaus, jossa joukko saksalaisia oli luullut, että Suomen Lapissa saa valtion maille rakentaa ilman lupaa. Mökin rakennus jäi kuitenkin kesken, kun rakennuspuuhat tulivat tietoon. Tästä https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/07/08/jokamiehenoikeudet-kasvattivat-massaturismin-uhkaa-suomessa-1974 YLE:n uutisesta löytyy lisätietoa tapauksesta.