Joskus vuosia sitten näin Youtubessa jossain dokumentissa jutun jaguaarista joka hyökkäsi maatilalle ja tappoi monia lampaita, syöden vain yhden. Miksi jotkut…

Kysytty

Joskus vuosia sitten näin Youtubessa jossain dokumentissa jutun jaguaarista joka hyökkäsi maatilalle ja tappoi monia lampaita, syöden vain yhden.

Miksi jotkut pedot tappavat enemmän kun ne tarvitsevat ja onko tällainen käytös kuinka yleistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista monilla petoeläimillä tavattavaa saalistustapaa nimitetään ylimäärätappamiseksi. Sen yleisyydestä ei löytynyt tietoa.  Sitä on havaittu mm. silloin, kun helppoa saalista, esimerkiksi poronvasoja tai lampaita, on saatavilla. Tarkoituksena voi olla esim. säästää "hyvän sään aikana" saalistettu myöhemmäksi talvikaudeksi.

Aiheesta tietoa esim. verkossa luettavasta Metsästäjäin keskusjärjestön julkaisusta Petovahinkojen tunnistamisopas (Harri Norberg, Ilpo Kojola ja Sauli Härkönen) ja Wikipediasta:

https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/03/Petovahinko-opas_fi.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Surplus_killing