Joskus olen kuullut väitettävän, että Adolf Hitlerin oikea sukunimi ei olisi ollut Hitler, mutta ei kai tämä pidä paikkaansa ja paljonko Saksassa oli Hitler…

Kysytty

Joskus olen kuullut väitettävän, että Adolf Hitlerin oikea sukunimi ei olisi ollut Hitler, mutta ei kai tämä pidä paikkaansa ja paljonko Saksassa oli Hitler-sukunimisiä hänen elinaikanaan? Nykyäänhän nimeä ei taida olla kenelläkään, mutta milloin heitä vielä oli?

Vastaus

Vastattu

"Hitlerin nimi on Schicklgruber!" julisti otsikko Wiener Sonn- und Montagsblatt -lehden erikoisnumeron etusivulla 8. huhtikuuta 1932 ja pani alulle kysymyksessä mainitun väitteen siitä, ettei Adolf Hitlerin sukunimi todellisuudessa olisi ollutkaan Hitler. Adolf kuitenkin oli syntyjään Hitler: tämä nimi on hänen syntymä- ja kastetodistuksessaan. Hänen isänsä Alois muutti virallisesti nimensä Schicklgruberista Hitleriksi vuonna 1876: "6.10.1876 [Mistelbachin] piirikomissio sai maaherranviraston vahvistuksen, että keisarillis-kuninkaallisen tullilaitoksen virkailija Alois Schicklgruber sai vastedes kantaa nimeä Alois Hitler." Schicklgruber oli alun perin aviottomana lapsena syntyneen Aloisin äidin Maria Annan sukunimi. Nuori Adolf ylisti nimenvaihdosta isänsä parhaaksi päätökseksi.

Se, miksi Adolf Hitlerin nimi on juuri Hitler, on kuitenkin jäänyt selvittämättä. Nimi Hitler ilmaantuu hänen sukutaustaansa liittyviin asiakirjoihin 6.6.1876, jolloin Weitran notariaatissa Alois Schicklgruber kirjattiin vuonna 1857 kuolleen Johann Georg Hiedlerin pojaksi. Hiedler oli Aloisin kasvatusisä; hänen oletettu biologinen isänsä oli Johann Nepomuk Hüttler, jonka on arveltu olleen Hiedlerin isäksi julistamisen alullepanija. Ei tiedetä, oliko notaarin asiakirjoihin kirjaama nimi Hitler väärin kuultu tai väärin kirjoitettu, tilaisuudessa läsnäolleiden Hüttlerin sukulaisten selvä toive vai peräti uuden nimen saaneen Alois Hitlerin tietoinen valinta, jolla hän ehkä halusi tehdä pesäeron maalaiseen sukuunsa.

Järin yleinen sukunimi Hitler ei Adolfin elinaikana ollut, mutta tarkkaa lukumäärää sen ja sen varianttien kantajista en onnistunut löytämään. Maailmalla elelee edelleen Hitlereitä, niin kuin dokumentaristi Matthew Ogensin elokuva Meet the Hitlers (2014) vastaansanomattomasti osoittaa – olkoonkin, että muoto Hittler on yhden t:n varianttia tavallisempi.

Lähteet:
Roman Sandgruber, Alois Hitler : diktaattorin isä
Meet the Hitlers (2014) - IMDb
There Are Far More People Named Hitler Than You'd Think (vice.com)
Nachname Hitler (nachnamen.net)

2 ääntä

Kommentit

En ole kysyjä, mutta kiittelenpä hienosta vastauksesta. Tampereella osattiin taas.

Kuten Trevor Noah kertoo kirjassaan Laiton lapsi (Born a Crime), ainakin apartheidin Etelä-Afrikassa piti lapsille antaa myös länsimainen nimi, ja sellainen saatettiin valita vähän summamutikassa tietämättä nimen mahdollista painolastia. Hänellä oli kaveri nimeltään Hitler. Nimestä ja siitä johtuneesta tilanteesta englanniksi http://www.theinclusionsolution.me/a-point-of-view-a-dancer-named-hitle…
Suosittelen myös kirjaa.