Joskus kuulin että joku äijä oli polttanut jonkun temppelin ihan vain tullakseen kuuluisaksi. Kuka tämä "sankari" oli?

Kysytty

Joskus kuulin että joku äijä oli polttanut jonkun temppelin ihan vain tullakseen kuuluisaksi. Kuka tämä "sankari" oli?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on varmaankin Herostratos-niminen mies, joka sytytti Efesoksen Artemiin temppelin tuleen vuonna 356 eaa hankkiakseen itselleen ikuisen maineen. Efesoksen Artemiin temppeli oli kuuluisa loisteliaisuudestaan. Efesoslaiset päättivät olla koskaan mainitsematta tuhopolttajan nimeä. Se kuitenkin säilyi Theopompoksen historiateoksen välityksellä. Temppeli rakennettiin uudelleen ja uudesta temppelistä tuli yksi antiikin seitsemästä ihmeestä. Nämä tiedot löytyvät teoksesta Castren Paavo - Pietilä-Castren Leena, Antiikin käsikirja.