Joskus jossain oli tarjolla palvelu, jossa kirjaston henkilökunta etsi tai jäljitti jotain kirjaa tuntomerkkien perusteella. Vieläkö tähän on mahdollisuus? …

Kysytty

Joskus jossain oli tarjolla palvelu, jossa kirjaston henkilökunta etsi tai jäljitti jotain kirjaa tuntomerkkien perusteella. Vieläkö tähän on mahdollisuus?
Siis olen ajat sitten lukenut hyvän kirjan, pystyn kertomaan juonen tai vastaavan mutta en muista kirjan nimeä saati kirjoittaa, joten en tiedä miten lähteä kirjaa jäljittämään.
Kirja kertoin Newtonin aikakäsityksestä. Kirja sisälsi erilaisia kertomuksia siitä miten erilaista voisi olla tai miten kaikki olisi jos käsittäisimme ajan erilailla. En usko että tämä kirja löytyy tavallisten romaanien joukosta, kenties filosofia tms. hylly. Luin kirjan varmaan 10 vuotta sitten, tein löydön uutuksien hyllystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mieleen tulee ensimmäisenä Alan Lightmanin teos Einsteinin unet (Einstein's Dreams), joka on suomeksi ilmestynyt vuonna 1993. Ote takakannen tekstistä: "Pienessä berniläisessä toimistossa nuori patenttivirkailija Albert Einstein on nukahtanut pöytänsä ääreen. Hän näkee unia ajasta, siitä mitä se on ja siitä mitä se voisi olla. Millainen olisi maailma, jossa aika on kehä? Miten ihmiset käyttäytyisivät, jos he tietäisivät maailmanlopun tarkan päivämäärän? Entä jos ajan voisi vangita lasikuvun alle kuin satakielen? Olisiko omaamme parempi maailma, jossa syy- ja seuraussuhteita ei olisi olemassa? ...
Vastaus ensimmäiseen kysymykseesi on, että pyrimme toki löytämään kirjat asiakkaan antamien tuntomerkkien perusteella, ja jos emme selviä omin avuin, voimme lähettää kysymyksen kirjastoalan keskustelulistalle, joka tavoittaa suurimman osan Suomen kirjastoammattilaisista. Niinpä, jos tämä ehdottamani kirja ei ole se mitä etsit, pyydän Sinua lähettämään uuden kysymyksen tänne Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun. Ohjaamme sitten kysymyksesi laajemmille foorumeille.