Jos saa esim. diabeteksen takia vapautuksen sekä rauhan- että sodanaikaisesta asevelvollisuudesta, saako vapautuksen myös maanpuolustusvelvollisuudesta?

Kysytty

Jos saa esim. diabeteksen takia vapautuksen sekä rauhan- että sodanaikaisesta asevelvollisuudesta, saako vapautuksen myös maanpuolustusvelvollisuudesta?

Vastaus

Vastattu

Maanpuolustusvelvollisuuden käsitettä avataan hieman hallituksen esityksessä HE 139/2018 vp:

"Maanpuolustusvelvollisuus on yleinen velvollisuus, joka koskee kaikkia Suomen kansalaisia iästä ja sukupuolesta riippumatta. Perustuslaissa käsitettä ei ole tarkemmin määritelty, mutta sen esitöiden mukaan säännös kattaa aseellisen maanpuolustuksen lisäksi muutkin isänmaan puolustamisen ja siinä avustamisen tavat (HE 1/1998 vp, s. 181–182)."

Lainsäädännössä ei nähdäkseni tällä hetkellä ole keinoa saada vapautusta maanpuolustusvelvollisuudesta.